-*حجت نظری : ساماندهی کارتنخواب ها ماموریت بینبخشی کارتنخوابی یکی از معضلات بزرگ شهر است که البته به شهر تهران محدود نمیشود. بنابراین ضرورت دارد تدابیری برای آن اتخاذ شود.
به گزارش ، آرمان نوشت: البته در سالهای گذشته اتفاقات نسبتا خوبی در شهر تهران افتاد. از جمله اینکه با تاسیس مددسراها و گرمخانهها روبهرو بودیم که توانست در فصل سرما تا حد زیادی برای همشهریان کمتر برخوردار غذای گرم و محل خواب و سرپناه مناسب ایجاد کند. قطعا تداوم عملکرد گرمخانهها و مددسراها یکی از اتفاقاتی است که در دوره پنجم شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری ادامه مییابد. ما حتی تلاش خواهیم کرد که این روند تسریع یافته و ترویج پیدا کند تا بتوانیم تعداد مددسراها و گرمخانهها را افزایش دهیم، هر چند امیدواریم کارتنخوابان کمتری را در سطح شهر مشاهده کنیم، اما واقعیت این است که باید این مشکل بهصورت ریشهای حل شود. از همین روی لازم است دستگاههای مختلف هم وارد عمل شوند، چون ساماندهی کارتن خوابها یک ماموریت بین بخشی است و ماموریت تک بخشی نیست که صرفا شهرداری و مدیریت شهری بخواهند در مورد آن تصمیمگیری کنند. بنابراین بهنظر میرسد که باید نهادهای دیگر از جمله سازمان بهزیستی ورود کنند و توافقهایی صورت بگیرد.
البته تفاهمنامههایی وجود دارد، ولی در حوزه اجرا بهنظر میرسد که باید هماهنگی بیشتری صورت بگیرد تا مشکلات مرتفع شوند. با وجود این، شهرداری در برخی حوزهها ماموریت و وظیفه داشته و ورود پیدا میکند. آن چنان که صرفا طرح جمعآوری ضربتی متکدیان و کارتنخوابان به شهرداری سپرده شده است. این در حالی است که بسیاری از ماموریتهای شهرداری در حوزه اجتماعی مکملی دارد و باید توسط سازمان بهزیستی انجام شود. ما لازم میدانیم همان اندازه که شهرداری ورود پیدا کرده و به وظایفش عمل میکند، دولت هم در این بخش تلاش خود را داشته باشد و همکاری و تعامل بیشتری با ما انجام دهد. مبارزه با فقر از طریق اشتغالزایی ما باید با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمانهای زیر مجموعه آن از جمله بهزیستی و تامین اجتماعی در تعامل باشیم تا به دو طریق پدیده کارتنخوابی را برطرف کنیم: یکی از طریق اشتغالزایی و افزایش میزان اشتغالی که بتواند در جامعه مولد باشد، آن چنان که با پدیده فقر مبارزه کند و دیگر آنکه به بحث آسیبهای اجتماعی بپردازیم. البته در این حوزه شهرداری میتواند به مجموعههایی که در بحث آسیبها متولی هستند کمک کند. تا جایی که به تدریج معضل کارتنخوابی کم رنگتر شود. این در حالی است که نوعا افرادی که کارتنخواب هستند گرفتار اعتیادند و همین معضل آنها را به کارتنخوابی کشانده است. البته کمتر دیده شده که افرادی به کارتنخوابی روی بیاورند که معتاد نباشند، اما با وجود این ممکن است که افرادی بدون آنکه درگیر اعتیاد باشند در بین کارتنخوابان مشاهده شوند. همچنین برخی زنان ویژه هم که اسیر اعتیاد هستند امکان دارد که کارتنخواب باشند.
نکته دیگری که حتما باید به آن توجه شود و رویکردهای شورای پنجم هم است، افزایش میزان مشارکتهای اجتماعی از طریق بهرهگیری از توان و ظرفیت سازمانهای مردمنهاد و تشکلهای غیردولتی است که من فکر میکنم حتما به بهبود خواستهها، برنامهها، اهداف و شعارهای ما کمک میکند. کاهش بودجه در شهرداری مشخصا سازمان خدمات اجتماعی در بخش ساماندهی کارتنخوابان مسئولیت دارد که البته در لایحه پیشنهادی شهرداری بودجه آن با کاهش مواجه بوده است. همچنین بودجه در بخش مشارکتهای مردمی نیز کاهش داشته است، اما چند روز اخیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نشستهایی را برگزار کرده که امیدواریم بتوانیم بودجه را افزایش دهیم. از سوی دیگر، شاهد نظرات حوزهها و ادارات مختلف در معاونت فرهنگی و اجتماعی بودیم و پیشنهادات این عزیزان را احصا کردیم که ارزیابی خواهد شد. تلاش کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در این است تا آنجایی که امکان دارد براساس برنامهها و نظراتی که کمیسیونها ارائه دادند در بودجه سال 97 تغییراتی را اعمال کنیم.
تمام اینها بسته به این است که با توجه به شرایط متفاوت شهرداری و مدیریت شهری امسال شهرداری تهران بودجه انقباضی داشته باشد. همچنین قرار است برای اداره شهر از منابع ناپایدار استفاده نکرده و تراکم فروشی نکنیم. ممکن است بخشی از درآمدهای مدنظر حاصل نشود، اما با تمام این اوصاف تلاش خواهیم کرد که در حوزههای مختلف بهویژه در بخش فرهنگی و اجتماعی بودجه را به شکلی تصویب کنیم که شهر از آن متضرر نشود.
* عضو شورای شهر تهران